Zintegrowany System Kwalifikacji ma za zadanie umożliwiać porównywanie kwalifikacji nadawanych w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej poprzez odniesienie ich do poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) a za jej posrednictwem do poziomów Europejskiej Ramy Kwalifikacji.
Przez kształcenie w szkole doktorskiej studenci nabywają efekty uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Efekty uczenia się są ujęte w kategoriach:
- wiedzy
- umiejętności
- kompetencji społecznych
Charakterystyki 8 poziomu PRK
– na podstawie Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika (2018) oraz Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji
ZNA I ROZUMIE | POTRAFI | JEST GOTÓW DO | |||
Uniwersalne charakterystyki poziomów | Uniwersalne charakterystyki poziomów | Uniwersalne charakterystyki poziomów | |||
P8U_W
|
światowy dorobek naukowy i twórczy oraz wynikające z niego implikacje dla praktyki |
P8U_U
|
dokonywać analizy i twórczej syntezy dorobku naukowego i twórczego w celu identyfikowania i rozwiązywania problemów badawczych oraz związanych z działalnością innowacyjną i twórczą; tworzyć nowe elementy tego dorobku; samodzielnie planować własny rozwój oraz inspirować rozwój innych osób; uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym |
P8U_K
|
niezależnego badania powiększającego istniejący dorobek naukowy i twórczy; podejmowania wyzwań w sferze zawodowej i publicznej z uwzględnieniem: ich etycznego wymiaru,odpowiedzialności za ich skutkioraz kształtowania wzorów właściwego postępowania w takich sytuacjach |
Charakterystyki drugiego stopnia typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego | Charakterystyki drugiego stopnia typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego | Charakterystyki drugiego stopnia typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego | |||
P8S_WG
|
w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek obejmujący: podstawy teoretycznezagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej; główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie; metodologię badań naukowych; zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu |
P8S_UW
|
wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować wnioskować na podstawie wyników badań dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy; transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej |
P8S_KK
|
krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej; krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
P8S_WK
|
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji; ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej; podstawowe zasady transferu wiedzy do strefy gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami |
P8S_UK
|
komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym; upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych; inicjować debatę; uczestniczyć w dyskursie naukowym; posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym |
P8S_KO
|
wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców; inicjowania działania na rzecz interesu publicznego; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
P8S_UO
|
planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym |
P8S_KR
|
podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależnyrespektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej |
||
P8S_UU
|
samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób; planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi |